Er du total træt af rodet i dit hjem? Føler du at nu skal der ske noget nyt?
Måske har du lovet dig selv, at dette år skal være ÅRET hvor du får totalt styr på dit hjem?
Hvert år lige før årsskiftet, er der tradition for at vi lover os selv en helt masse ting:

  • “Nu skal det være slut med at ryge”
  • “Nu skal det være slut med at være overvægtig”
  • “Nu skal det være slut med at bo i et rodet hjem”

fortsæt selv listen.

Udfordringen ved nytårsforsæt er at ca. 2-3 uger inde i januar giver de fleste op.
Motivationen er fordampet og hverdagen har taget over. Igen.

Vi glemmer hvorfor ønsket var så vigtig for os.

Kickstart din oprydning ved at indlære nye oprydningsvaner

 

Det er vinter, så energien er typisk heller ikke på sit højeste.
Måske har du travlt med at leve livet med arbejde og familie og der er for lidt tid i døgnet til alt det du skal nå.
Eller måske er du presset af andre årsager fx sygdom eller andre krævende livssituationer.

At kickstarte sin motivation kan være virkelig svært. Især når hver dag føles som en grå og kedelig mandag, med alt for mange forventninger og alt for lidt energi.

Hjernen skal vænne sig til nye hverdagsmønstre

Derudover har din hjerne endnu ikke vænnet sig til dine nye ønsker om at være sådan en, der får  ryddet op dagligt eller flere gange ugentlig.

Den er vant til at et helt andet dagligdagsmønster, hvor det måske har været langt mere naturligt at lade ting og projekter stå fremme i længere perioder, uden at gøre mere ved det.
Hjernen vil gerne spare energi. Det er et urinstinkt. De gamle vaner er som en motorvej i hjernen, og nye vaner er som en næsten usynlig trædesti.
Derfor tager hjernen helst motorvejen og de gamle vaner når du er træt eller presset.

For det er langt hurtigere og lettere og kræver ikke den samme energi som de nye vaner.
Det kræver bevidsthed, vilje og en målrettet indsats at ændre vaner.

Når først beslutningen om at NU skal det være, så vil det automatisk blive lettere at kickstarte din oprydning ved at gøre noget andet end du plejer.
For forandring kræver at man ændrer sine rutiner, vaner og tankemønstre.

Det er ved at gøre noget nyt at man får succes med det man har sat sig for, hvis man holder ved og ikke giver op, selvom man har travlt og tiden er knap.
I perioder med travlhed og manglende energi kan det være en god idé at skrue lidt ned for blusset, men stadig lave lidt en gang imellem, så man ikke går helt i stå.

Træn din oprydningsmuskel og lær din hjerne nye gode vaner

Når du har rodet gennem længere tid, er det som med alle andre muskler, din oprydningsmuskel er blevet slap og er måske utrænet.

Er du ikke vant til at rydde op kræver det, at du øver dig. Ligesom med alt andet i livet.
For at blive god til noget kræver det øvelse og ønsket om at lære.
For at blive god til at rydde op, skal musklen trænes stærkere.

Ved at træne hver dag eller flere gange om ugen vil du for hver gang du bruger tid på din oprydning, nå tættere på målet og have banet en ny motorvej i hjernen med gode oprydningsvaner, der støtter dig i det du gerne vil.

31 dages oprydningschallenge – en genvej til at træne oprydningsmusklen

Netop fordi det kan være svært selv at komme i gang med at få ryddet op hver dag eller flere gange om ugen afprøvede vi en oprydningschallenge i Oprydningsklubben i januar.
31 dage med 31 forskellige oprydningsopgaver der hver især trænede oprydningsmusklen.
Det gav synlige resultater i medlemmernes hjem.

Det har være en fest at se, hvordan der er blevet ryddet op i medlemmernes hjem med før og efter billeder. Virkelig inspirerede. Og samtidigt rigtig motiverede at følge hvordan medlemmerne heppede på hinanden og kommenterede på de før & efter billeder der blev lagt op i Oprydningsklubbens tilhørende Facebookgruppe.

“Hvor er det godt gået af dig og alle andre, der har været i gang👏 Jeg har stadig en del opgaver til gode, men har i den grad fået blod på tanden. Det er slet ikke så svært som man gør det til, når man tager det i små bidder og bliver bakket op af al den fantastiske ros herinde🙂 Og utroligt hvad det gør for livskvaliteten. Bliver helt glad når jeg nu dagligt ser et ryddeligt krydderiskab, når jeg laver mad.😊”

Medlem

Har du brug for hjælp til at kickstarte din oprydning?

Trænger du til at træne din oprydningsmuskel, så kom med i Oprydningsklubben.
Selv om det ikke længere er januar, er der fortsat adgang til de 31 videoer, hvor jeg forklarer dig præcist hvordan du skal gribe hver enkelt opgave an.
Alle opgaver kan laves når du har tid, lyst og lejlighed, og kræver ingen forudsætninger for at være med.

Det eneste du har brug for er adgang til nettet og en portion lyst og vilje til at rydde op i dine ting.

Jeg og alle de medlemmer vil elske at heppe på dig i din oprydningsproces.

Kærligst Kamille

PS: Du kan læse mere om Oprydningsklubben og alt det den indeholder lige her.
Du kan blive medlem her.