Den overfyldte indbakke og en proppet kalender kan give mindst lige så meget stress som fysiske rod i skuffer og skabe.

Her giver forfatter og ekspert i personlig effektivitet Dorthe Rindbo gode råd til, hvordan du rydder op i din kalender og i din indbakke.

RYD OP I KALENDEREN

En tætskrevet og en kaotisk kalender stresser de fleste.

Alligevel bliver en uge hurtigt fyldt op med møder, aftaler, gøremål og et hav af små og store aktiviteter.

Og pludselig er der ikke plads til det, der egentlig betyder allermest. Generelt er vi ikke gode til at prioritere os selv. Vi står sidst på to do-listen ­ hvis vi da overhovedet står der.

Men det er vigtigt, at vi giver næring og energi til os selv. Derfor er det vigtigt, at du afsætter tid i kalenderen til åndehuller til dig selv. Det er ikke egoistisk. Det er faktisk din forbandede pligt, hvis du gerne vil give af dig selv til andre.

Men hvordan gør du så lige det, når der skal være tid til familie, venner, støvsugning, fødselsdagsfester, tøjvask, madlavning, shopping osv.?

Du skal starte med at rydde op i dine værdier.

Det er helt grundlæggende ­ for ellers bliver kalenderen hurtigt proppet med alle mulige andre ting.

Dine værdier er alt det, der er vigtigt for dig.

Det er det, som du mener er vigtigt, at du bruger tid, penge og energi på.

Så hvad er dine 5 vigtigste livsværdier?

Skriv en prioriteret liste over de vigtigste ting i dit liv.

Med listen i hånden bliver det nemmere at rydde op i aftaler og gøremål ved at spørge: Er det vigtigt i forhold til mine 5 vigtigste værdier?

RYD OP I MAILEN

De fleste lever med usandsynligt meget rod, når det kommer til deres indbakke.

For det er rod, der er let at ignorere. For det er der ligesom ikke rigtigt.

Men det kan give akut mailstress og forhøjet blodtryk at miste overblikket og glemme vigtige mails, der er druknet i mængden.

Husk! Det er dig, der skal styre dine mails og ikke dine mails, der skal styre dig.

Du kan tage styring over din indbakke ved først og fremmest at få lavet et godt mappesystem.

Her kan du inddele dine mails efter prioritet:

1) Vigtigt & Haster samt 2) Vigtigt ­ men haster ikke helt så meget endnu.

Med det på plads handler det om, at du får nogle gode mailvaner.

Vigtigst er det, at du altid tager stilling til en ny besked med det samme.

Der er tre muligheder: Enten skal den slettes, gemmes i en mappe eller tages action på ­ det vil sige svare på, vidersendes eller lignende. Gør det til en vane altid at have en tom indbakke at arbejde ud fra. Så bliver det lettere og hurtigere for dig at tage stilling til nye mails.

Det er ligesom i hjemmet ­ det er lettere at rode mere, hvis det roder i forvejen.

 

OM DORTHE

Dorthe Rindbo er forfatter til bogen “Travle kvinders guide til mere tid” fra Gads Forlag.

Læs mere om Dorthe Rindbo på www.dortherindbo.dk , når du tilmelder dig Dorthes nyhedsbrev får du gratis opskriften på, hvordan du laver en stressfri og effektiv to do-liste.

 

 

Dorthe Rindbo