FAQ – Frequently asked questions
Spørgsmål jeg ofte hører
Hvad laver en oprydningskonsulent?
En oprydningskonsulent hjælper klienter med at få ryddet op og organiseret deres hjem, så deres hverdag bliver langt lettere.
Det er det korte svar.
Det noget længere svar er, at en oprydningskonsulent hjælper med at få fundet frem til hvorfor du roder, og hvorfor det er så svært for dig at få knækket ”oprydnings-koden”. Det er ikke lige nemt for alle at organisere deres hjem, og nogle mennesker har meget svært ved at give slip på deres ting.
Jeg er uddannet i at hjælpe klienter med at få forståelsen for, hvorfor de er så knyttede til deres ting, og hvad der skal til, for at de kan komme videre med færre ting. Sammen skaber vi et organiseret hjem der gør hverdagen lettere.
En oprydningskonsulent er uddannet til at kunne skabe smarte organiseringsløsninger, der passer til det enkelte hjem. Det handler ikke om hvor mange kvadratmeter du har, det handler om hvor mange ting du har anbragt på de kvadratmeter du har til rådighed, og hvordan de er placeret.
Hvordan kan en oprydningskonsulent hjælpe mig?
Jeg kan ved at lytte til din historie, hjælpe dig med at bryde dit mønster, og hjælpe dig med at skabe et organiseret hjem, som passer til dig og din familie.
Med de effektive oprydningsværktøjer jeg er i besiddelse af, kan jeg hjælpe dig med at få ryddet op og skabt et hjem der er organiseret, så alle ting er lette at finde.
Er du uddannet?
Jeg har taget en uddannelse som oprydningskonsulent og feng shui konsulent (kinesisk indretningsfilosofi). Jeg er eksamineret på ”Nordisk Akademi for Lotus Feng Shui” i Aarhus.
Jeg har i en årrække arbejdet som Social- og Sundhedsassistent og Sundhedsservicesekretær (jeg er uddannet i begge fag). Derfra har jeg stor erfaring i menneskelig kontakt, og at samarbejde med mange forskellige mennesker udfra deres unikke situation. Jeg er vant til at færdes i alle slags hjem, med stor respekt.
Jeg har researchet emnet ”rod og oprydning” i flere år, samt taget kurser hos amerikanske oprydningsspecialister. Derudover har jeg læst et hav af både danske og engelske bøger om emnet, for at være så specialiseret som muligt.
Kan folk ikke selv rydde op?
Rodede hjem handler sjældent om, at folk ikke kan finde ud af at rydde op. Der kan ligge mange andre grunde til at rodet har overtaget hjemmet. Det kan være manglende tid, manglende overskud – f.eks. nybagte forældre (lig med for lidt søvn, overskud, tid), for meget arbejde, personlig nedtur, psykiske sygdomme, depressioner, stress og mange andre årsager.
Hvorfor kan jeg ikke selv tage mig sammen til at rydde op?
Det kan der være mange grunde til. Hvis du er meget stresset eller nedkørt, kan det være rigtig svært at finde overskud til at skulle tage stilling til sine tings fremtid.
Smider du så bare mine ting ud?
Nej, slet ikke. Der bliver ikke flyttet på noget, eller kasseret noget, med mindre du godkender det.
Du beslutter hvad du vil beholde og du beslutter hvad der skal videre.
Skal jeg så ud og investere i en masse ny opbevaring?
Kun hvis du ikke har noget. Jeg arbejder med de ting og møbler du har i hjemmet, og finder kreative løsninger du kan bruge.
I visse tilfælde kan det være en god idé at anskaffe nogle opbevaringsmuligheder, men det taler vi om undervejs, og du bestemmer helt selv om du vil anskaffe det eller ej.
Hvad koster det at få hjælp af dig?
Det er afhængigt af hvor meget der skal ryddes op, og hvor lang tid det tager. Der er stor forskel på om det er et meget fyldt loftrum, 2 værelser, eller et helt hjem.
Du kan vælge at købe en af mine pakker, hvor du sparer en del penge. Det er altid muligt at købe ekstra timer til.
Min timepris er 1000 kr. inkl. moms. Har du investeret i en oprydningspakke kan du købe ekstratimer til 800 kr. pr. time inkl. moms, eller opgradere til en større pakke.
Kan jeg selv gøre noget klart, til når du kommer?
Vi skal bruge papkasser eller anden opbevaring at bære ting væk i, så hvis du sørger for at der er nok af dem, er det rigtig godt. Jeg medbringer mit kassesystem til sortering + affaldssække.
Du er velkommen til at gå i gang inden jeg kommer. Mange bliver så inspirerede af, at de nu ENDELIG har bestilt hjælp, så de får lyst til at starte på forhånd. Det er du selvfølgelig velkommen til, vi fortsætter bare når jeg kommer.
Hvor lang tid tager det at rydde op?
Det er meget afhængigt af rummet/rummenes størrelse og hvor meget der skal ryddes op i.
Kan du få min partner samlever til at rydde op?
Nej, jeg presser ikke nogen til at rydde op. Min erfaring er, at man kun kan indtage læring, hvis man virkelig har interesse i lære. Et oprydningsprojekt bliver kun en succes, der varer ved, hvis man virkelig ønsker at lykkes med det.
Hvad får jeg for pengene?
Du får professionel rådgivning, og hjælp til oprydning udvalgte steder. Råd og vejledning om organisering af dine ting. I visse tilfælde hjælper jeg med at flytte møbler og indrette, så dit hjem kommer til at fremstå harmonisk og lækkert.
Under konsultationen rydder vi op sammen, samtidigt med at jeg rådgiver dig, så tiden bliver brugt effektivt, og du vil kunne se tydelige resultater ret hurtigt.
Desuden får du udleveret nogle oprydningskasser til flere af oprydningspakkerne.
Arbejder du aften og weekender?
Jeg har fleksible arbejdstider og har mulighed for at arbejde nogle weekender og aftener.
Hvor mange timer skal jeg minimum købe?
Du skal minimum købe 4 timer, for at jeg kører ud. Bor du i Jylland kører jeg kun ud for minimum 6 timer (den lille pakke).
Du kan også vælge at købe 1 times Skype samtale, hvor du får rådgivning gennem din computer.
Hvad kan man få ud af en Skype samtale?
Man får meget mere ud af en Skype samtale end man lige umiddelbart tror.
På Skype kan jeg se dit hjem, hvis du har en webkamera – du kan også vælge at sende fotografier af dit hjem.
Ved at tale med dig, samt se dit hjem via webcam eller fotografier, kan jeg hurtigt danne mig et overblik over hvad din problemstilling går ud på, og komme med en masse løsningsforslag.
Er der reklame på din bil?
Der er aldrig reklame på min bil ved kundebesøg. Al reklame til min bil, er lavet med magneter, så jeg kan tage dem af, når jeg er hos kunder.
At få besøg af en oprydningskonsulent er en privat sag, og jeg er meget diskret, og har heller ikke logo på mit tøj.
Hvad med tavshedspligt?
Jeg arbejder under tavshedspligt, og alt hvad du fortæller mig og hvad jeg laver i dit hjem, holder jeg strengt fortroligt.
Hvor har du kontor?
Jeg har kontor i Slagelse, men kører ud i hele landet.
Tager du penge for kørsel?
Nej, fra 1. august 2013, er kørsel inkluderet i prisen. Bro eller færge er dog ikke inkluderet, så det kommer udover konsultationsprisen.
Hvad med aflysning?
Ved aflysning af konsultation skal dette gøres 24 timer før konsultationens start på Sjælland og 48 timer før konsultationens start i Jylland og på øerne. Aflysning der ikke overholder de ovennævnte tidspunkter vil blive opkrævet 1 times honorar på 1.000 kr. inkl. moms.