I dagens blogindlæg vil jeg give dig et tip til at undgå at gå i stå med din oprydning.
For en af de udfordringer mange møder under deres oprydning er “tvivl”.
Tvivl kan være skyld i, at man enten helt dropper oprydningen, eller springer over hvor gærdet er lavest.
Fordi det kan virke så uoverskueligt at forholde sig til alle sine ting. Eller at skulle finde ud af hvordan man organiserer dem bedst.
Det gør det ikke lettere hvis der er ting fra gulv til loft i mange af rummene, som man skal have taget stilling til.

undgå at gå i stå med din oprydning

Mon ikke det er klogest at gemme det? Så er man ihvertfald sikker på at man har den, hvis man får brug for den.

Brug en dilemmakasse når du er i tvivl

I dag vil jeg give dig et tip, der kan hjælpe dig til at fastholde din oprydning, samtidig med at du får udvalgt og samlet de ting
du er i tvivl om, og får dem “fjernet” i en periode.
For ofte er det sådan at når man ikke ser tingene, så savner man dem heller ikke.

En dilemmakasse er en kasse (udseende er ligegyldigt) eller en pose (brug hvad du har),
hvor du lægger de ting i som du er i tvivl om du skal give slip på eller gemme.

Under en oprydning vil man altid møde ting som man har svært ved at tage stilling til lige nu og her.
I stedet for at stoppe op, og bruge en masse tid, og blive usikker og i tvivl omkring man har valgt rigtigt, så læg dem i kassen.

Læs også: Dagens tip – brug en transitkasse under din oprydning

På den måde har du ikke givet helt slip på tingene endnu.
De får lov til at ligge en periode i kassen, mens du fortsætter din oprydning, uden at føle dig frustreret.
For mange gemmer på ting for en sikkerheds skyld, fordi de føler sig presset af den ene eller anden årsag.
Ofte ender det med at de aldrig kommer til at bruge tingene alligevel.

Nogen svar kommer af sig selv

Her kan dilemmakassen være et virkelig godt “oprydningsværktøj”.
Det der er interessant er, at for mange bliver det lettere at tage beslutninger omkring de ting der ligger i dilemmakassen, når der er gået lidt tid.
Lige pludselig kommer svaret af sig selv – enten er man klar til at slippe tingene, eller også har man lyst til at de skal være en del af hjemmet, og giver dem en plads.
Det at undgå at gå i stå med din oprydning, ved brug af dilemmakassen, vil gøre at du kan fokusere på din oprydning i meget længere tid.
Uden at gå i stå eller give op.

Jeg elsker dilemmakassen, for den giver lov til at sætte beslutningsprocessen på pause.
Dog er det vigtigt at man sørger for at sætte en dato i sin kalender, hvor man får gennemgået de ting der ligger i den.
Ellers har man bare skabt en ny rodekasse – og det er ikke det dilemmakassen er tiltænkt som.

Jeg har gennem rigtig mange oprydningskonsultationer erfaret, at det bliver langt lettere for folk at give slip på ting,
når de har givet sig selv lov til at tænke over om tingen skal beholdes eller ej.
På den måde føler man sig ikke presset til at SKULLE tage en beslutning nu og her, hvis man ikke lige kan rumme det.

Jeg håber du kan bruge tippet i din oprydning.

Kærligst Kamille

PS: Vil du lære hvordan du bruger dilemmakassen og andre oprydningskasser, kan du melde dig ind i Oprydningsklubben, hvor jeg bl.a. underviser i hvordan de bruges.
Du kan læse mere om klubben, og melde dig ind lige her.