Alle der stået med en stor oprydning foran sig, ved at det kan være totalt uoverskueligt at få taget hul på den.
For hvor skal man begynde?
Hvor skal man lægge tingene hen, efterhånden som man arbejder sig gennem bunkerne?
Hvordan undgår man at gå i stå, fordi det er så forvirrende?
Hvad skal man gøre med alle de ting, man ikke vil beholde?

Er blot nogle af de overvejelser man kan stå med.
I dagens blogindlæg vil jeg præsentere dig for transitkassen, som jeg har i mange år har præsenteret for mine kunder, med stor succes.

Brug en transitkasse og fasthold din oprydning

Transitkasse

Et af de tips jeg i mange år har givet mine kunder, går ud på at bruge en transitkasse alle steder hvor man har en større oprydning, man skal igennem.
En transitkasse er en kasse (eller pose – det er underordnet hvad du bruger), hvori du lægger alle de ting du møder under din oprydning, som skal være et andet sted i boligen.

Et eksempel kan være ved oprydning i soveværelset at du finder ting der i virkeligheden bor i køkken eller på badeværelset. I stedet for at lægge tingene på plads med det samme lægger du dem i transitkassen.

Det smarte ved at bruge en transitkasse er, at du fastholder din koncentration ved den opgave du er i gang med, fremfor at gå fra den.
I stedet kan du, når du er færdig med dagens oprydning (eller når du har brug for at tømme kassen, eller holde en pause fra selve oprydningen),
gå rundt og aflevere tingene de steder de i virkeligheden bor.

Det der ofte sker, når man går ud af det rum man arbejder i, og ind i et andet, er at man bliver distraheret af ting der foregår i det rum man nu befinder sig. Lige pludselig ser man sig selv stå og sortere nye bunker og organisere ting, som ikke har noget at gøre med det rum, man skulle forestille at arbejde i.

Mange af mine klienter har gennem tiden, fortalt om hvor mange gange de har været i gang med at rydde op halve og hele dagen, uden at man nærmest kan se det.
Her har transitkassen været med til at skabe “oprydningsgennembrud”. For ved at blive i det rum man arbejder, og på den måde fastholde koncentrationen med det man er i gang med, vil man langt hurtigere få synlige resultater.

Hvad så med alle de andre udfordringer i oprydningen?

Du vil møde mange udfordringer, når du går i gang med dit oprydningsprojekt – det kan nærmest ikke undgås.
For det ER svært. Du vil skulle tage stilling til ting, der er svære at tage stilling til.
Du vil blive træt og udmattet af og i processen. Dog mest i begyndelsen.
Jo længere du når i din proces, jo mere energi vil du opdage at du får af at give slip på ting, du ikke har brug for.

I næste blogindlæg (der kommer inden længe), vil jeg præsentere dig for endnu et tip, der kan hjælpe dig videre i den svære oprydning.

Indtil da – rigtig god oprydning 🙂

Kærligst Kamille

Kamille Sommer Oprydningskonsulent