Jeg får ofte henvendelser fra kvinder, der drømmer om at arbejde som professionel oprydningskonsulent, fordi de elsker at skabe orden, og at hjælpe andre med at få styr på deres hjem.

oprydningskonsulent

Det er jo helt fantastisk. Drømmer du om at arbejde med oprydning som din levevej, så vil jeg i dette blogindlæg give dig 3 vigtige råd med på vejen.

Råd nr. 1:Tag aldrig imod gaver på jobbet

Du vil møde de sødeste og mest velmenende kunder, når du er ude og hjælpe dem med deres oprydning. Flere af dem er så søde at tilbyde dig, at du bare kan tage nogle af de ting, de ikke længere ønsker at beholde med dig hjem.
Dette er et big no-no. Du må ALDRIG som professionel oprydningskonsulent tage imod kundernes ting. Heller ikke som gave.

Der er flere årsager til dette bl.a. det etiske i at tage imod ting af et menneske som måske har det rigtig svært, og som måske senere fortryder, at de har givet nogle ting til dig. Derudover kan en kunde også føle sig manipuleret til at give slip på ting, hvilket vil være en meget kedelig situation for begge parter. Så sig altid pænt nej tak til gaver uanset hvor fine tingene er, og hvor afklaret kunden virker til at være.

Råd nr. 2: Døm aldrig dine kunder

Der er mange årsager til at et menneske er endt i en situation, hvor de må smide håndklædet i ringen og bede om hjælp. Det er for mange rigtig svært. Det kan føles meget grænseoverskridende og ydmygende ikke selv at kunne håndtere sine ejendele, og at skulle have hjælp til dette. Og ikke mindst  kan det være rigtig svært for klienten at skulle vise sit hjem frem.

Som oprydningskonsulent er det dit job at hjælpe kunden til at føle sig tryg nok, til at lade dig hjælpe sig. Her er det vigtigt at du ikke kommenterer på hjemmet i en fordømmende tone. Jeg har desværre hørt fra klienter, som har haft besøg af hjemmevejledere eller oprydningskonsulenter, hvor de har følt sig talt ned til og/eller fordømt.
Jeg tænker ikke at disse hjemmevejledere eller oprydningskonsulenter har gjort det af ond vilje. Nærmere tankeløshed. Mit råd til dig, som gerne vil hjælpe andre med deres oprydning, prøv at være så åben og fordomsfri som mulig.

Vær nysgerrig på hvad kunden ønsker sig af dig. Spørg ind til deres liv. Undersøg hvordan rodet er opstået. Der kan være mange årsager til at hjemmet er kommet ud af kontrol. Måske har kunden aldrig lært at rydde op, har gennemgået en krise, har gennemgået en stressende periode, har været syg etc.

Undersøg hvad kunden drømmer om at opnå ift. oprydningen. På den måde kan du hjælpe kunden bedst muligt med at opfylde disse drømme og samtidig skabe et godt og respektfuldt samarbejde.
Så prøv altid at fremhæve alle de gode ting du kan se, og kom med gode forslag til oprydning og organisering, som støtter kunden i at skabe det hjem vedkommende ønsker sig.

Råd nr. 3: Spørg altid om lov inden du gør noget

At invitere et fremmed menneske indenfor i sit hjem, er for mange grænseoverskridende. Især når det handler om noget så privat som rod og at hjælpe med at håndtere folks private ejendele. Derfor er det vigtigt at du er ydmyg, høflig og altid spørger om lov, inden du begynder at åbne skabe og skuffer eller at gå rundt i hjemmet. Ved altid at spørge om tilladelse vil kunden føle sig respekteret.

En anden vigtig ting er at du aldrig smider folks ting ud uden at spørge om lov. Heller ikke selvom det ligner affald. Afklar altid med kunden hvad de ønsker der skal ske med deres ting. Herved skaber du et trygt og godt rum, hvor klienten føler sig respekteret og vil stole på at du respekterer dem og deres ting.

Drømmer du om at blive professionel oprydningskonsulent?

Drømmer du om at blive professionel oprydningskonsulent? Så vil jeg råde dig til at bruge tid på at lære så meget du kan omkring rod og oprydning. Det er altid en god ide at tage kurser eller endnu bedre en oprydningsuddannelse, hvor du vil få brugbar teori og masser af oprydningsværktøjer med dig. Et andet godt råd er at få en masse øvelse gennem gratis oprydningskonsultationer. Gerne hos folk du ikke kender, så du lærer at træde ind i fremmede menneskers hjem, og hjælpe dem med at nå deres mål. 

Kærligst Kamille

Kamille Sommer Oprydningskonsulent